Det är många bitar som ska falla på plats för att du ska lyckas göra en riktigt bra reklamfilm. I den här artikeln får du några handfasta råd för hur ditt företag på bästa sätt kan påbörja arbetet mot att göra en effektiv reklamfilm.
Grunden för en bra reklamfilm består i ett starkt varumärke och en attraktiv produkt. Därefter ska ni fundera över hur ni på bästa sätt kan konceptualisera produkten eller varumärket i en reklamfilm, gärna i form av en handling som potentiella kunder kan känna igen sig i. När konceptet är färdigt handlar det om hantverk, att klippa och filma på ett professionellt sätt. Att producera reklam är inte det lättaste. Men följer ni några tumregler går det att komma långt med förarbetet. I slutändan kan ni alltid kontakta ett företag som är experter på reklamproduktion för att ro hela projektet i land.
Låt dig inspireras av klassiska reklamfilmer
Om det är svårt att göra en professionell och slagkraftig reklamfilm säger det sig självt att det är ännu svårare att göra en klassisk reklamfilm. Med det sagt är det inte dumt att du hämtar inspiration från reklamfilmerna människor minns. Hos Expressen kan du till exempel läsa om minnesvärda reklamfilmer som har att göra med mat. I deras lista hittar du till exempel filmen som myntade uttrycket ”Gott gotti gott gott”, den understryker vikten av att vara verbalt slagkraftig. Hos Resumé kan du hitta en liknande lista med omdömen från människor som jobbar med reklam. Till sist listar Göteborgsposten humoristiska reklamklipp, vilket pekar på hur betydelsefullt det kan vara med humor i reklamfilmer.
Men håll det enkelt
Det mest effektiva sättet att skapa bra reklam är alltså genom att bygga en berättelse. Viktigast när det gäller det är att hålla det enkelt. Kom ihåg att en reklamfilm i regel inte är längre än mellan 30-60 sekunder. Det betyder att du måste formulera en berättelse som kan framföras på ett begripligt sätt på väldigt kort tid. För att göra detta bör du använda alla till buds stående medel: voice-overs, olika kameraperspektiv och alla andra tillgängliga verktyg. Det kan en professionell reklamproducent hjälpa dig med.